هوش مصنوعی و ربات‌ها در خدمت مهار کرونا

لزوم وجود ربات‌ها و هوش‌های مصنوعی زمانی بهتر درک شد که جهان با شیوع ویروس‌های همه‌گیری مانند کرونا مواجه شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ ماهیت وجودی ربات‌ها در جهان از زمانی تعریف پیدا کرد که بشر به فقدان امکان برخی اعمال فیزیکی توسط جسم خود پی‌برد و هوش مصنوعی هم از زمانی رونق پیدا کرد که حواس بشر نیاز به پردازش دقیق‌تر اطلاعات داشت.

اما لزوم حضور ربات‌ها و هوش مصنوعی بیشتر در بحران‌هایی مانند کرونا معنا پیدا کرد؛ زمانی که ارتباط انسان با انسان به دلیل شدت انتقال ویروس باید به حداقل ممکن می‌رسید این ربات‌ها بودند که برای ارائه خدمات به کادر درمانی مراکز خدماتی ورود کردند.

همچنین با توجه به فراوانی شمار مبتلایان به ویروس و فقدان نیروی کار لازم در برخی کشورها برای پردازش و تشخیص بیماری نیاز به دقت خستگی‌ناپذیری مانند هوش مصنوعی بود تا به کمک بیماران بیاید.

نخستین و موثرترین کاربرد هوش مصنوعی در مبارزه با بیماری کرونا استفاده از آن برای تشخیص بیماری بود؛ یکی از اصلی‌ترین روش‌های تشخیص بیماری کرونا استفاده از عکس ریه افراد مشکوک به کرونا است و بررسی المان‌های وجود ویروس که نیاز به تجزیه و تحلیل متخصصان دارد.

این تجزیه و تحلیل وقتی تنها به عهده عامل انسانی باشد امکان خطا در آن هم زیاد می‌شود اما هوش مصنوعی امکان بررسی با دقت بالاتر و امکان خطای کمتر دارد.

ایران هم از استفاده از هوش مصنوعی بی‌نصیب نبوده و سامانه آنلاینی برای ارائه خدمات هوش مصنوعی در راستای بررسی عکس ریه بیماران و تشخیص کرونا در آنها راه‌اندازی کرد که علاوه بر ایران به کشورهای دیگر هم ارائه خدمات می‌کرد.

منابع

نوشتن دیدگاه شما

9 + دو =